Kilka wzkazówek jak wybrać smar idealny do swoich potrzeb. Aby tego dokonać należy zastanowić się na kilkoma parametrami:
Przy doborze smaru należy zwracać uwagę na budowę smaru, w skład której wchodzą:
Olej bazowy – głównie stosuje się oleje mineralne, natomiast oleje syntetyczne stosuje się rzadziej ze względu na to, że są droższe od mineralnych. Olej syntetyczne używa się w smarach stosowanych w warunkach ekstremalnych (próżnia, bardzo wysokie lub bardzo niskie temperatury). Rodzaj oleju wpływa głównie na: smarność, wrażliwość smaru na działanie temperatury, a także na jego odporność na utlenianie.
Zagęszczacze – rodzaj oraz ilość zagęszczacza ma istotny wpływ na właściwości smarów głównie na konsystencję, elastyczność, właściwości tiksotropowe, jak również na temperaturę stosowania i temperaturę kroplenia, odporność na działanie wody oraz zdolność ochrony przed korozją.
Kolejnym krokiem jest wybór smaru o odpowiedniej konsystencji dostosowanej do potrzeb. Konsystencja smarów jest określona za pomocą numerków tzw. klas konsystencji (NLGI). Numery klas konsystencji zaczynają się od 000, 00, 0 i dalej 1,2... do 7, Czyli od konsystencji bardzo płynnej, półpłynnej, miękkiej po twardą i bardzo twardą. Konsystencję określa się za pomocą penetracji, tj. umownej wartości wyrażającej głębokość zanurzenia znormalizowanego stożka penetracyjnego w próbce badanego smaru po ugniataniu.
Następnie dobiera się smar w zależności od:
Ponadto należy zwrócić uwagę na to czy dany smar jest łatwo dostępny.
LUBRINA
al. Piłsudskiego 141, 92-318 Łódź
telefony: +48 42 676 77 99, +48 42 676 77 90
fax: +48 42 676 77 90; e-mail: biuro@lubrina.pl